۱۴۰۳.۰۷.۱۴

این ایام اثری شهیدانه در نگاه‌خانه حوزه هنری به مخاطب ارائه شده که با همراهی استاد علی اصغر یوزباشی، حسین یوزباشی و استاد ناصر سیفی خلق شده‌اند تا با زبان هنر از جایگاه شهدای دفاع مقدس و باور قدسی‌شان بگویند.

حسین یوزباشی در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره ایده این اثر تشریح کرد: ایده خلق اثر با عناصر آشنای مزار شهیدان را مدت‌ها در ذهن داشتم و به طرح‌های مختلفی در مدیوم‌‎های مختلف فکر کرده و برای آنها طرح‌های اولیه‌ای تهیه کرده بودم اما اثر چیدمان مفهومی شهیدانه همزمان با پیشنهاد مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برای برگزاری یک نمایشگاه هنر مفهومی در ایام هفته دفاع مقدس شکل گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدا قراربود با حضور چند هنرمند در فضای نگارخانه عالی مجموعه‌ای از آثار طراحی و اجرا شود که بدلایل مختلف این برنامه اجرایی نشد. اما با توجه به علاقمندی و اصرار مسئولان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برای اجرای اثر شهیدانه، مقرر شد در فضای مستقلی که بعنوان نگاه‌خانه در ورودی حوزه هنری قرار دارد، این اثر اجرا شود.

یوزباشی در اشاره به مدت زمانی که خلق این اثر شده بیان کرد: این اثر در مدت زمانی بسیار کوتاه و با اهتمام جمعی از دوستان و هنرمندان و پشتیبانی مسئولان مرکز هنرهای تجسمی، اجرا و به رونمایی رسید. در وهله دوستان پویش مردمی برای شهید جهت تهیه حجله و سنگ مزار به همراهی آمده و در ادامه با حضور و همراهی هنرمندان پیشکسوت مرکز هنرهای تجسمی از جمله استاد علی اصغر یوزباشی و استاد ناصر سیفی، ساماندهی و چیدمان عناصر اثر بصورت فشرده و شبانه روزی صورت پذیرفت.

از گلبرگ‌هایی که از عروج شهید می‌گویند تا آینه حجله

این هنرمند درباره طراحی و نمادهای این اثر اظهار کرد: گلزار شهدا در سراسر کشور و خصوصا گلزار شهدای بهشت زهرای تهران در طول سالیان و با نگاه ذوقی و عاطفی خانواده  شهدا، به مرور تبدیل به موزه‌ای مردمی با رویکردی بکر و ویژگی‌های بدیع و منحصر به فرد شده است. این ویژگی‌ها نه برآمده از قصد قبلی و تلاش برای بیان هنرمندانه بلکه تمام از سر عواطف و احساسات و تعلقات و باورهای دینی ایجاد شده‌اند لذا جغرافیای گلزارهای شهدا دارای اتمسفری از معنویت و روحانیت هستند که نشانگان روشن این فضا در بازنمایی این فضای حسی تاثیرگذارند.

وی تاکید کرد: مهمترین این نشانه‌ها شامل سنگ مزار با طراحی خاص و المان‌هایی منحصربه‌فرد است و همچنین حجله یا قاب آینه که بالای سر هر مزار قرار دارد و خانواده و بستگان شهید داخل آن را با ذوق و احساس فردی خود تزئین می‌کنند.

یوزباشی در ادامه ایده مرکزی اثر شهیدانه را بازنمایی این المان‌ها در فضای غیرمعمول در عین وفاداری به اصل موضوع و شمایل همیشگی‌اش دانست و افزود: برای تداعی فضای حسی و معنوی زیارت مزار شهدا مجموعه ایده‌هایی ساماندهی شد که شامل قرار دادن سنگ مزار شهید روی سکویی که با چند پله از سطح زمین جدا شده است، گلبرگ‌هایی که تمام سطح سکو و سنگ مزار تا محل ایستادن مخاطب پوشانده و از روی سنگ مزار شهید به سمت آسمان عروج می‌کنند، آینه‌ای که در حجله شهید قرار گرفته و مخاطب در مواجهه با اثر، تصویر صورت خود را در آن می‌بیند و نورپردازی ویژه‌ای که در حال و هوای این چیدمان، بسیار موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha